Selasa, 18 Mei 2010

Cina sudah terima konsep negara Islam....

KUALA LUMPUR 17 Mei - Kemenangan DAP pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Sibu semalam membuktikan masyarakat Cina di negara ini tidak takut dengan konsep negara Islam yang diperjuangkan oleh Pas.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, walaupun Barisan Nasional (BN) cuba mempengaruhi pengundi Cina di Sibu dengan isu negara Islam baru-baru ini, kemenangan tetap berpihak kepada pembangkang.

"Kemenangan (di Sibu) membuktikan orang Cina sudah tidak takut lagi dengan konsep negara Islam.

"Ketua Menteri Sarawak, (Tan Sri Abdul) Taib Mahmud ada kata masyarakat Cina Foo Chow di Sarawak berbeza dengan Tionghua di Semenanjung tapi dia lupa mengenai gelombang pilihan raya di Semenanjung kini sudah tiba (di sana)," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Agung Pas di sini hari ini.

Hadir sama pada sidang akhbar itu ialah seorang lagi Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar.

Sebagai rekod, Pas sebelum ini berikrar untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam jika berjaya mengambil alih tampuk pemerintahan negara tetapi perkara itu ditentang oleh sekutunya, DAP.

Sementara itu Mahfuz memberitahu, kemenangan DAP merupakan tanda kebangkitan pakatan pembangkang di Sabah dan Sarawak selain kedua-dua negeri itu kini bukan lagi menjadi kawasan selamat BN.

"Kini Sarawak bukan lagi kawasan 'simpanan tetap' (kawasan selamat) BN seperti sebelum ini,'' ujarnya.

Sehubungan itu katanya, Pas kini sedang berusaha menubuhkan cabang parti itu di kawasan Sibu bagi lebih mendekati para pengundi di sana.

Tiada ulasan: