Selasa, 25 Mei 2010

Hangus kena renjatan elektrik


ROMPIN - Gara-gara mahu mencuri kabel elektrik mengandungi tembaga tulen, seorang lelaki berusia 20 tahun maut terkena renjatan elektrik di pencawang milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) di Felda Keratong 9, di sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.40 malam itu, mangsa yang dipercayai penagih dadah dipercayai cuba memotong wayar bumi apabila bahagian depan badannya terkena wayar hidup yang mempunyai arus elektrik.

Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Johari Jahaya berkata, mayat mangsa ditemui rentung dan tergantung kira-kira tiga meter dari tanah setelah tersangkut di talian elektrik di pencawang itu oleh beberapa orang kakitangan TNB.:

“Mangsa dipercayai melakukan kegiatan itu pada lewat malam supaya tidak disedari orang awam,” katanya ketika ditemui :Sinar Harian:, semalam.

Johari berkata, kejadian itu turut mengakibatkan seluruh rumah di kawasan Felda berkenaan bergelap beberapa jam berikutan bekalan elektrik terputus.

“Polis difahamkan pihak TNB melakukan pemeriksaan di kawasan itu selepas menerima aduan orang awam mengenai ketiadaan elektrik di kawasan itu.

“Bagaimanapun, selepas melakukan pemeriksaan di pencawang terbabit, kakitangan TNB terkejut apabila mendapati ada mayat tergantung pada pencawang berkenaan,” katanya.

Menurutnya, siasatan awal mendapati suspek memasuki kawasan pencawang dengan memotong pagar pencawang TNB sebelum menyusup masuk ke kawasan pencawang.

Katanya, polis tidak menolak kemungkinan terdapat beberapa individu lain yang turut sama dalam kejadian itu namun menghilangkan diri selepas mendapati rakan mereka terkena renjatan elektrik tersebut.

“Lelaki itu sepatutnya sudah mengetahui bahaya yang menanti kerana ia melibatkan kabel elektrik bervoltan tinggi,” katanya

Tiada ulasan: