Rabu, 5 Mei 2010

Husam cabar media dedah nama pemimpin terlibat

KOTA BHARU 5 Mei - Pihak media dicabar mendedahkan nama-nama pimpinan kerajaan negeri Kelantan yang terlibat membiayai peruntukan RM4 juta untuk operasi gerak saraf menerusi Global Media Channel (GMC) yang diterajui penulis blog, Syed Azidi Syed Abdul Aziz.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa berkata, beliau bersedia untuk memberi ulasan sekiranya namanya turut dikaitkan secara khusus terlibat dalam operasi tersebut.

Dalam masa yang sama, Husam juga mencabar agar nama Pas Kelantan dan beliau sendiri disebut dengan jelas telah menggunakan khidmat GMC semasa kempen pilihan raya umum lalu.

Malah katanya, beliau percaya tidak akan dipanggil pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) walaupun bersedia untuk memberi kerjasama.

"Saya sepatutnya tidak mengulas isu RM4 juta ini kerana nama saya secara rasmi tidak dikaitkan oleh mana-mana media.

"Jadi saya minta surat khabar sebut nama saya dulu, dikatakan ada lima dalang tapi tak letak nama, hanya sebut seorang Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, seorang Ahli Majlis Perbandaran, seorang itu, seorang ini, tapi tak sebut nama.

"Saya yakin media ini pun ada agenda tertentu dan tidak berani berterus terang. Pada pandangan saya media hanya memperbesarkan dan memutarbelitkan isu ini," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri di Pejabat Menteri Besar hari ini.

Syed Azidi atau lebih dikenali sebagai Kickdefella baru-baru ini mendakwa menerima peruntukan lebih RM4 juta untuk bersama mengendalikan sebuah operasi gerak saraf mewujudkan persepsi yang boleh melemahkan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan mengukuhkan pas Kelantan.

Husam mendakwa, media cuba memutarbelitkan isu tersebut apabila menyebut operasi itu adalah untuk 'memburuk-burukkan' Abdullah sedangkan Syed Azidi sendiri tidak menyebut demikian.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya II Pas negeri berkata, media sepatutnya berusaha mengemukakan nama-nama yang terbabit dan bukan sekadar membuat andaian.

"Media sebut (GMC) tapi tidak dikait dengan saya, saya nak jawab macam mana, buat apa saya jawab. Tuan galah tu biar nampak dulu, galah dah ada, tapi tak nampak tuan.

"Kalau saudara nak minta saya komen, biar suratkhabar sebut dulu nama saya, selagi tak sebut, saya pun ada 'games' saya juga, bukan berita betul ni, kalau ini umpama kek, ia dah dicampur macam-macam, gandum 10 peratus sahaja. Banyak perasa tiruan," katanya.

Ketika diberitahu pihak media mungkin bimbang tindakan saman darinya jika nama beliau dikaitkan, Husam berkata bukannya mudah untuk perkara itu berlaku.

"Takkan mudah nak saman begitu, kita pun sayang juga suratkhabar-suratkhabar kita ni," katanya.

Husam bagaimanapun berkata, beliau akan membuat satu penjelasan mengenai isu yang tercetus dalam satu ceramah politik yang akan diadakan malam esok dekat sini.

Tiada ulasan: