Selasa, 4 Mei 2010

Politik di masjid cetus huru-hara


SHAH ALAM-Larangan menggunakan masjid dan surau sebagai gelanggang politik adalah selaras dengan Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata, enakmen tersebut menghalang individu daripada menggunakan masjid untuk tujuan berkenaan.

“Sebagai Exco yang menjaga hal ehwal Islam di negeri ini, saya rasa peraturan ini sangat munasabah.

“Kalau dibenarkan (berpolitik di masjid), saya rasa akan timbul huru-hara, haru-biru dan bertentangan dengan semangat keutuhan masjid dan semangat masjid itu ditegakkan di situ hanya untuk menggamit manusia ke arah keamanan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika sidang media mengenai Majlis Pelancaran Perbadanan Adat Melayu dan Warisan (PADAT) di sini semalam.

Enakmen tersebut dikuatkuasakan melalui Kaedah-kaedah Pegawai Masjid dan Jawatankuasa Kariah (Pindaan 2001) dan ia digariskan demikian dalam Perkara 34(2)(b) dalam enakmen tersebut.

Katanya, di Selangor jelas melarang masyarakat menggunakan masjid dan surau untuk politik partisan dan kepartian.

Menurutnya, halangan yang wujud dalam enakmen kini adalah untuk menghalang kegiatan mencerca parti atau tokoh tertentu di pentas masjid.

“Tapi kalau nak tuduh UMNO begitu begini, nak kata Pas begitu begini, kita merasakan perkara itu tidak dibenarkan di dalam persekitaran masjid.

“Kalau kita naik (saja) bersyarah sebut orang itu, sebut orang ini, itu namanya politik partisan,” katanya.

Hasan berkata, isu politik seperti politik pembangunan dan pentadbiran sememangnya tidak boleh dipisahkan daripada diperjelaskan di masjid.

“Tapi kalau nak cerita tentang pembangunan, nak cerita tentang kemiskinan, politik kemiskinan misalnya, saya tidak nampaklah (kesalahan), asalkan cerita tentang kemiskinan itu tidak berkait langsung tentang politik kepartian seperti itu,” katanya.

Sebelum ini, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah supaya melarang mana-mana individu menggunakan masjid dan surau dijadikan gelanggang politik

Tiada ulasan: