Ahad, 30 Mei 2010

TPM II politik murahan Anwar - Saifuddin

TEMERLOH 30 Mei - Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah (gambar) membidas mainan politik murahan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menjanjikan jawatan Timbalan Perdana Menteri II untuk DAP jika memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Menurutnya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sengaja mencipta gimik politik bagi menagih undi simpati kaum Cina khususnya kalangan penyokong DAP walaupun ia sukar untuk ditunaikan.

"Hakikatnya Malaysia yang hanya mempunyai penduduk kira-kira 27 juta, tidak memerlukan Timbalan Perdana Menteri II kerana negara besar seperti Amerika Syarikat (AS) pun tidak mempunyai jawatan itu.

"Sistem pemerintahan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan yang diamalkan sekarang sangat sesuai dan diterima rakyat pelbagai kaum tanpa masalah kerana memerintah secara adil dan saksama,'' katanya kepada pemberita selepas menutup program 'Moh Desa Perwira' anjuran Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) di Kampung Bangau Parit di sini hari ini.

Saifuddin yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi diminta mengulas laporan akhbar semalam mengenai janji Anwar untuk mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri II yang dilantik di kalangan pemimpin DAP jika pakatan pembangkang menang pilihan raya umum akan datang.

Anwar membuat janji tersebut dalam wawancara khas dengan sebuah akhbar berbahasa Cina,Nanyang Siang Pau yang disiarkan pada 26 Mei lalu.

Mengulas lanjut, Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Temerloh berkata, Anwar mempunyai kerangka pemikiran yang lama dan bersifat perkauman kerana sanggup mewujudkan satu jawatan khas untuk penyokong Cina.

Sambil menyokong kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya rakyat berhati-hati dengan janji Anwar itu, beliau menambah, tindakan Penasihat PKR kelak akan mendorong kaum-kaum lain menuntut jawatan serupa bagi kaum mereka dan natijahnya boleh menyebabkan berlakunya pergeseran kaum yang berpanjangan.

Sebaliknya kata beliau, kerajaan Barisan Nasional (BN) yang memerintah dengan mengamalkan sistem sedia ada telah membuktikan keberkesanannya dengan cemerlang tanpa perlu mewujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri kedua.

"Rakyat perlu mempertahankan sistem pemerintahan sedia ada tanpa terpengaruh dengan gimik Anwar yang cuba mengalih perhatian dan sokongan rakyat terhadap parti pembangkang," katanya.

Saifuddin menegaskan, walaupun Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri terdiri daripada orang Melayu selama ini, terbukti mereka berkhidmat dengan penuh adil untuk semua rakyat Malaysia.

Justeru katanya, sistem yang diterima baik itu cuba diubah oleh Anwar yang terkenal sebagai individu yang suka berjanji dan menabur retorik kepada penyokongnya, walaupun tindakannya itu memberi kesan kepada perpaduan kaum di negara in

Tiada ulasan: