Rabu, 7 Julai 2010

Cubaan tanam kebencian institusi Melayu

Tindakan pembangkang serta sebuah akhbar berbahasa Inggeris mempolitikkan isu pembinaan Istana Negara tanpa melaporkan fakta sebenar bertujuan menanam kebencian masyarakat terhadap institusi Melayu.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, usaha terancang itu jelas terbukti apabila pembangkang mula menggelarkan istana yang sepatutnya menjadi lambang kedaulatan negara sebagai 'istana air mata'.

"Saya fikir mereka sedang menuju ke arah mewujudkan budaya kebencian kepada institusi Melayu yang secara tradisinya telah wujud sekian lama bagi memayungi rakyat berbilang kaum di negara ini.

"Secara tidak langsung ia bertujuan mewujudkan kebencian terhadap orang Melayu. Melalui kebencian ini mereka berharap rakyat bukan Melayu akan menolak kerajaan Barisan Nasional (BN)," katanya kepada Utusan Malaysia di pejabatnya di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan sebuah akhbar arus perdana berbahasa Inggeris dan pembangkang melaporkan maklumat salah mengenai pembayaran gaji pekerja asing yang terbabit dalam pembinaan Istana Negara.

Sebelum ini, bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Senator Ezam Mohd. Noor mendakwa, pihak yang terbabit dalam mempolitikkan isu Istana Negara berniat jahat dan meminta Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyiasat dengan segera.

Menurut Ahmad Zahid, walaupun strategi dan niat pembangkang itu sudah jelas tetapi masih ramai masyarakat Melayu yang tidak sedar dan bersikap sambil lewa mengenai perkara itu.

"Memang benar Istana Negara bukan hak milik Melayu tetapi raja-raja yang bersemayam di dalamnya ialah raja Melayu yang menjadi lambang kedaulatan kita. Niat jahat ini perlu dipatahkan kerana ia boleh menjejaskan keharmonian negara ini," jelasnya.

Dalam pada itu beliau memberitahu, pembinaan Istana Negara tidak harus dilihat dari segi kos semata-mata, sebaliknya ia adalah lambang keagungan negara yang wajib dipertahankan oleh seluruh rakyat Malaysia.

Tiada ulasan: