Rabu, 30 Jun 2010

Anwar lebih berkuasa di Selangor

SHAH ALAM 29 Jun - Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad (gambar) mengakui, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai 'pemerintah utama' di Selangor, walaupun Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjadi Menteri Besar manakala Azmin Ali menjadi Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri.

Menurut Khalid, ia memandangkan, kedua-dua mereka perlu patuh dan mendengar segala nasihat dan pandangan Anwar memandangkan beliau adalah Penasihat PKR dan Penasihat Ekonomi Selangor.

''Anwar adalah sebagai pemerintah utama sementara Azmin dan Abdul Khalid sebagai 'jeneralnya' sahaja,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.

Beliau mengulas pelantikan Azmin menggantikan Abdul Khalid sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Selangor yang dilihat banyak pihak boleh mewujudkan keadaan kucar-kacir dalam pentadbiran negeri itu.

Ini memandangkan jawatan berkaitan pentadbiran negeri dan politik disandang oleh individu yang berbeza.

Menurut Khalid, apa yang dilakukan Anwar adalah sebagai salah satu strategi bagi mengatasi masalah dalaman parti itu di Selangor selain mahu mengukuhkan kuasa di satu-satunya negeri yang diterajui PKR.

"Memandangkan dalam pakatan pembangkang yang selalu menjadi sasaran dan mempunyai masalah dalaman seperti lompat parti adalah PKR, mungkin pengagihan kuasa ini adalah cara terbaik mereka untuk mengukuhkan kuasa.

"Sebab itu sebagai Penasihat PKR, Anwar akan over rule pemerintahan di Selangor dengan bantuan Azmin dan Abdul Khalid," katanya.

Seorang lagi pemimpin PKR berjawatan Ketua Bahagian yang enggan namanya disiarkan berkata, akhirnya nanti hanya Azmin dan Anwar yang akan memerintah Selangor sementara Abdul Khalid akan terus diketepikan.

Dakwanya, pengekalan jawatan Abdul Khalid juga hanyalah sementara bagi memberi ruang kepada Azmin untuk mengukuhkan pengaruh dan secara perlahan-lahan beliau akan mengambil alih tempat Menteri Besar.

"Terlalu banyak kelemahan Abdul Khalid dan pengekalan jawatannya sebagai Menteri Besar hanyalah bersifat sementara," katanya.

Tiada ulasan: