Isnin, 28 Jun 2010

Persidangan di Rantau Panjang sah

KOTA BHARU 28 Jun - Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Rantau Panjang yang diadakan di Lubok Jong, Rantau Panjang kelmarin dan dirasmikan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi adalah sah mengikut perlembagaan parti.

Ketua Bahagiannya, Abdullah Mat Yassin berkata, persidangan tersebut dijalankan mengikut peraturan dan dihadiri oleh pimpinan tertinggi bahagian yang dilantik melalui saluran sebenar.

"Persidangan ini adalah sah malah ia dirasmikan oleh Naib Presiden UMNO dan dihadiri oleh 325 perwakilan berbanding 204 orang pada tahun sebelumnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan bahawa dua persidangan perwakilan di bahagian itu dilakukan secara serentak di dua tempat berlainan dan kedua-duanya dihadiri oleh Ahmad Zahid.

Persidangan yang diketuai Abdullah diadakan di Lubok Jong manakala persidangan yang didakwa tidak sah dibuat di Dewan Yayasan Pembangunan Masyarakat, Lati, Pasir Mas di bawah pimpinan bekas Ketua Bahagian yang telah digantung keahlian, Datuk Mohamad Zain Ismail.

Ahmad Zahid yang pada mulanya merasmikan persidangan di Lubok Jong kemudiannya meluangkan kira-kira 20 minit untuk beramah mesra dengan ahli UMNO yang menyertai persidangan di Pasir Mas.

Ketika diminta mengulas masalah yang berlaku di bahagian itu, Abdullah menjelaskan, ia bermula selepas Mohamad digantung keahliannya dalam parti oleh Majlis Tertinggi (MT) UMNO.

Bagaimanapun jelasnya, hubungan kekeluargaan yang sudah terjalin antara beliau dengan Mohamad tidak akan terputus malah mereka pernah beberapa kali berhubung.

Katanya, beliau akan berusaha menyatukan kembali ahli-ahli parti di bahagian itu demi keutuhan UMNO.

"Mengenai masalah yang timbul saya cuma berharap MT akan mengambil tindakan sewajarnya untuk menghukum individu-individu yang bersalah agar perkara sama tidak lagi berulang," jelasnya.

Tiada ulasan: