Rabu, 30 Jun 2010

Tian Chua mohon statusnya ditentukan

PUTRAJAYA 29 Jun - Mahkamah Rayuan akan diminta menentukan isu undang-undang sama ada denda RM2,000 yang dikenakan terhadap Ahli Parlimen Batu, Tian Chua kerana menggigit lengan seorang anggota polis, memberi kesan terhadap statusnya sebagai wakil rakyat.

Ia merupakan salah satu persoalan yang dibangkitkan Tian Chua dalam permohonannya untuk mendapat kebenaran merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang mengekalkan sabitan dan mengenakan denda RM2,000 atas kesalahan tersebut.

Isu undang-undang itu dikemukakan berdasarkan Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan setelah wujud pertikaian sama ada denda berkenaan melucutkan kelayakannya sebagai ahli Parlimen.

Notis usul bagi mendapatkan kebenaran itu difailkan melalui firma guaman, Tetuan Ranjit Singh & Yeoh di Pejabat Pendaftaran Mahkamah Rayuan di Istana Kehakiman di sini pada pukul 2.30 petang ini.

Kebenaran merayu diperlukan terlebih dahulu sebelum rayuan penuh diteruskan di Mahkamah Rayuan memandangkan kes tersebut bermula di Mahkamah Majistret dan sebarang peringkat rayuan berakhir di Mahkamah Tinggi.

Tian Chua memohon kebenaran merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 17 Jun lalu yang mengekalkan sabitan dan meminda hukuman ke atasnya daripada RM3,000 dan penjara enam bulan kepada denda RM2,000 atau penjara dua bulan.

Hakim Datuk Ghazali Cha ketika mengumumkan hukuman ke atas wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu menyatakan, ia dibuat atas pertimbangan bagi mengelakkan satu lagi pilihan raya kecil.

Namun persoalan timbul sama ada Tian Chua masih layak memegang kerusi Parlimen Batu kerana Perkara 48(1)(e) jelas menyebut, seseorang ahli Parlimen hilang kelayakan selepas disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesebuah mahkamah dan dihukum penjara selama tempoh tidak kurang setahun atau denda tidak kurang RM2,000.

Pada 22 Oktober tahun lalu, Majistret Faizi Che Abu mendapati Pengarah Strategik parti pembangkang itu bersalah atas tuduhan mencederakan Konstabel Mohd. Rosyaidi Anuar, 23, dengan cara menggigit lengannya.

Anggota polis dari Bahagian Narkotik, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur ketika itu dicederakan di jalan masuk ke Bangunan Parlimen di ibu negara pada pukul 10.45 pagi, 11 Disember 2007.

Dalam permohonannya, Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang, 47, turut membangkitkan persoalan undang-undang sama ada 'mens rea' (niat perlakuan jenayah atau sebaliknya) merupakan intipati penting terhadap pertuduhan di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan.

Selain itu, beliau mengemukakan isu sama ada Mahkamah Rayuan perlu menonton dan menilai semula rakaman cakera padat digital (DVD) yang dikemukakan oleh pembelaan yang digunakan oleh majistret ketika mensabitkannya atau menentukan kredibiliti saksi-saksi.

Tiada ulasan: