Ahad, 27 Jun 2010

Tiada kedudukan istimewa dalam UMNO - Hisham

BUKIT MERTAJAM 27 Jun - UMNO tidak akan meletakkan mana-mana golongan yang baru menyertai parti itu termasuk ulama pada kedudukan istimewa sebaliknya perlu sebaris dengan ahli lain.

Naib Presidennya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, UMNO tidak pernah membeza-bezakan ahli-ahlinya daripada pelbagai latar belakang kerana mereka berpegang kepada nilai perjuangan yang sama iaitu membela orang Melayu, agama Islam dan negara.

Menurutnya, apa yang penting adalah setiap ahli mampu menjadikan UMNO sebagai parti yang dapat membantu kerajaan mengekalkan perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum dan membangunkan negara.

"Tidak perlu (mereka ditempatkan di tempat istimewa), ia sama saja kerana dalam perjuangan UMNO apa yang penting adalah pegangan nilai setiap ahli adalah sama. Tidak kira latar belakang agama atau cara (mereka) dibesarkan, (semua) tiada beza.

"Ahli-ahli baru tidak kira (mereka ialah) ulama, guru atau pelajar asalkan nilai-nilai ini dipertahan, mereka perlu diletakkan sebaris dengan pejuang (ahli-ahli) yang lain," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan pemberita mengenai adakah golongan ulama muda yang baru menyertai parti itu akan diberi kedudukan istimewa dalam parti.

Kelmarin, 40 orang terdiri daripada ulama muda dari seluruh negara menyerahkan borang keahlian UMNO kepada Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Wakil kumpulan ulama tersebut, Dr. Fadlan Mohd. Othman, 35, berkata, penyertaan mereka bertujuan bekerjasama dengan parti itu dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan keagamaan dan kerohanian.

Terdahulu, Hishammuddin merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Bukit Mertajam.

Tiada ulasan: