Rabu, 30 Jun 2010

Khalid hadapi krisis kepimpinan amat serius

SHAH ALAM 29 Jun - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menghadapi krisis kepimpinan amat serius di negeri ini berikutan jawatan Pengerusi Majlis Pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor kini disandang oleh Naib Presiden parti itu, Azmin Ali.

Penyelaras Barisan Nasional (BN) Parlimen Klang, Datuk Dr. Teh Kim Poo berkata, Menteri Besar sudah kehilangan mandat di peringkat parti dan sebarang keputusan yang dibuat Azmin selepas ini tidak semestinya dirujuk kepada Abdul Khalid selaku pemimpin negeri.

Beliau berkata, pengagihan kuasa itu menjadikan corak pentadbiran di Selangor umpama retak menanti belah dan akhirnya rakyat yang mengundi mereka pada pilihan raya umum lalu menanggung rugi.

''Sebagai seorang pemimpin parti, apabila Abdul Khalid digantikan oleh Azmin, ini menunjukkan kepada rakyat bahawa Menteri Besar sudah tidak mampu mentadbir parti dengan berkesan.

''Rakyat sudah hilang keyakinan dengan kredibiliti seorang Menteri Besar yang sepatutnya mentadbir negeri dengan kuasa mutlak," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Struktur pentadbiran di Selangor berubah apabila Azmin dilantik ke jawatan tersebut yang membolehkan beliau menguasai PKR Selangor sepenuhnya termasuk mungkin melebihi kuasa Menteri Besar.

Kim Poo berkata, pergeseran dalaman PKR akan menjadi lebih buruk pada masa depan dan ketidakstabilan itu tidak baik untuk negeri Selangor.

Katanya, hubungan dingin antara pimpinan menyebabkan PKR Selangor akan berpecah kerana masing-masing bertindak tanpa kesepakatan serta tidak terkecuali memiliki agenda tersendiri dalam parti.

''Saya berasakan demi kepentingan rakyat negeri Selangor, sebaiknya Menteri Besar meletak jawatan dan menyelesaikan isu dalaman melibatkan beliau terlebih dahulu," ujarnya.

Tiada ulasan: