Rabu, 30 Jun 2010

UMNO Sabah akur saranan Najib

KOTA KINABALU 30 Jun - UMNO negeri akur saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya semua pihak menumpukan kepada usaha mendekati rakyat dan tidak berdebat sesama parti komponen.

Sehubungan itu, Setiausaha UMNO Sabah, Datuk Yahya Hussin berkata, pihaknya tidak akan memperbesarkan isu pembahagian kerusi antara parti komponen Barisan Nasional (BN) di negeri ini.

Sebaliknya, tambah beliau, pihaknya menyerahkan perkara tersebut kepada pucuk pimpinan tertinggi parti.

"Kita tahu ini (perebutan kerusi) satu isu yang selalu diperkatakan apatah lagi apabila pilihan raya semakin dekat yang kadangkala kita tidak boleh hentikan orang bercakap.

"Tetapi beliau (Najib) mohon supaya kita jangan banyak bercakap isu tersebut, kita akurlah dan kita letakkan tanggungjawab pembahagian kawasan kepada pucuk pimpinan BN," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis makan tengah hari bagi meraikan pegawai dan peserta Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan di sini, hari ini.

Semalam, Perdana Menteri menegaskan, semua pihak dalam BN perlu memberi tumpuan untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat dan bukannya berasa teruja tidak tentu fasal.

Baru-baru ini, terdapat pergeseran sesama parti-parti komponen BN di Sabah apabila ada yang meminta supaya kerusi tertentu diberi kepada parti mereka pada pilihan raya akan datang.

Antaranya, Ketua UMNO Bahagian Kalabakan, Datuk Abdul Ghapur Salleh meminta supaya kerusi DUN Merotai dikembalikan kepada UMNO kerana Parti Liberal Demokratik (LDP) yang memegang kerusi tersebut selama dua penggal, gagal membawa perubahan kepada kawasan tersebut.

Ahad lalu pula, Yahya yang juga Ketua UMNO Bahagian Putatan turut meminta kerusi Parlimen Putatan yang diwakil calon Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) diserahkan kepada calon UMNO untuk ditandingi pada pilihan raya umum akan datang.

Dalam pada itu, menurut Yahya, isu tersebut tidak akan mengeruhkan keadaan kerana pihaknya sentiasa mengutamakan pemuafakatan sesama parti komponen.

Beliau berharap semua ahli akar umbi dapat berfikiran terbuka dan menyerahkan perkara itu kepada pucuk pimpinan.

"Akar umbi harus sedar perpaduan antara parti komponen BN ini amat penting bagi menjadikan kita kuat dan dapat mengatasi parti lain," katanya

Tiada ulasan: