Rabu, 5 Mei 2010

Pendapat peribadi Sultan

SHAH ALAM – Perlembagaan menetapkan Sultan tidak boleh mengeluarkan perintah secara terus, sebaliknya disalurkan melalui Majlis Agama Islam negeri terlebih dahulu dan bermesyuarat sebelum mewartakan keputusan itu sebagai peraturan sah.

:Penyelaras Pakatan Rak- yat, Datuk Zaid Ibrahim berkata, titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang melarang menjadikan masjid sebagai tempat berkempen politik sebagai pendapat peribadi kerana ia tidak dirujuk kepada Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

"Baginda memberikan titah yang berniat ikhlas tetapi mungkin diambil kesempatan pihak tertentu untuk mempolitikkannya.

"Arahan dan pandangan peribadi merupakan dua perkara berbeza dan titah baginda sebelum dan semasa pilihan raya kecil Hulu Selangor baru-baru ini itu adalah pendapat peribadi baginda," katanya dalam posting terbaru blognya, myzaidibrahim.wordpress.com.

Zaid menyifatkan ianya bukan sebagai arahan, perintah atau 'decree' kerana dalam sistem Raja Berperlembagaan, sultan tidak boleh mengeluarkan arahan atau perintah seperti zaman Raja-Raja Melaka dahulu.

“Sekurang-kurangnya ia boleh dianggap sebagai nasihat yang baik untuk semua pihak, bukan bagi mana-mana individu atau kumpulan sahaja,” katanya.

Zaid berkata, persoalan mengenai Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dikatakan melanggar arahan Sultan Selangor seperti didakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak timbul sama sekali memandangkan di dalam perlembagaan menyebut, tidak sependapat hanya bererti berbeza pandangan, bukannya ingkar seperti didakwa.

Menurutnya, selain Nik Abdul Aziz ramai lagi yang tidak sependapat dengan pendirian peribadi Sultan termasuklah beberapa perkara sebelum ini seperti di dalam kes bekas model sambilan, Kartika Sari Dewi yang dihukum sebat kerana kesalahan minum arak.

“Sultan Pahang menitahkan supaya Kartika tidak perlu dirotan adalah keputusan yang sah kerana baginda ada kuasa di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri untuk berbuat demikian.

“Itu pun ramai yang membantah dan melenting malah, ada yang mengkritik keputusan Sultan Pahang, termasuk dari Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), justeru perbezaan pendapat oleh Nik Abdul Aziz bukanlah satu kesalahan atau perbuatan menghina,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani berkata, perintah Sultan Sharafuddin adalah satu peraturan yang wajib dipatuhi kerana titah tersebut adalah undang-undang yang mengikut prosedur.

:Katanya kepada :Sinar Harian:, baginda bukan mengeluarkan pandangan peribadi sebaliknya peraturan larangan tersebut dipersetujui dan ditandatangani Mais.

Menurutnya, di dalam perlembagaan juga menyatakan Raja-Raja Melayu memiliki kuasa mutlak dalam urusan agama Islam dan Adat Melayu di semua negeri dan sempadan pembahagian kuasa yang perlu dipatuhi semua pihak.

“Tuanku bukan memberikan pandangan peribadi sebaliknya titah baginda adalah di bawah penguatkuasaan Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003 iaitu mengajar tanpa tauliah.

“Undang-undang itu bertujuan membendung penyebaran fahaman yang boleh membawa perpecahan di kalangan umat Islam dalam Negeri Selangor,” katanya.

Tiada ulasan: