Ahad, 9 Mei 2010

Jais siasat kenyataan Zaid

SHAH ALAM – Kenyataan Ketua Biro Politik Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim yang didakwa menghina titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, melalui laman blog baru-baru ini, akan disiasat.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, sesiapa yang mempertikaikan titah Sultan Selangor akan diambil tindakan sewajarnya mengikut enakmen yang sedia ada.

Menurutnya, mana-mana individu yang mengeluarkan kenyataan bercanggah titah baginda, termasuk Zaid akan dipanggil memberikan keterangan.

“Jais akan menyiasat kesahihan kenyataan tersebut dan kajian akan dibuat terlebih dulu sebelum tindakan diambil,” katanya ketika dihubungi.

Semalam, akhbar ini melaporkan Zaid bersedia menghadap Sultan Selangor bagi memperjelaskan maksud sebenar kenyataan yang dibuat pada laman blognya jika baginda berkenan menerimanya menghadap.

Zaid yang juga Penyelaras Pakatan Rakyat melalui kenyataan terbuka di laman blognya berkata, titah Sultan Selangor agar masjid dan surau tidak digunakan sebagai gelanggang politik hanya sebagai pandangan peribadi baginda dan bukannya arahan.

Kenyataan itu menimbulkan tidak puas hati beberapa pihak, termasuk Pengerusi Majlis Agama Islam (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa yang dilaporkan berkata akan menguatkuasakan undang-undang terhadap pihak yang ingkar dan mempertikaikan perintah Sultan Selangor.

Susulan kenyataan Zaid itu, UMNO dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) kelmarin, membuat laporan polis supaya menyiasat sama ada ia dianggap menghina atau berbaur hasutan.

Mohammed Khusrin berkata, penceramah yang menjadikan masjid atau surau sebagai pusat menyampaikan dakwah dan menyebarkan ilmu tidak menjadi masalah tetapi 'politik' yang dimaksudkan seperti memburukkan seseorang atau mengaitkan nama orang tidak dibenarkan sama sekali.

"Kita tidak menghalang penceramah menjadikan masjid sebagai medan ilmu untuk berdakwah mengenai agama.

“Saya mengagumi keperibadian Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din yang terlibat dalam politik semasa, tetapi tidak pernah mengambil kesempatan menyampaikan ceramah politik,” katanya.

Menurutnya, masjid tempat beramal, justeru institusi agama itu tidak wajar dijadikan tempat menyebarkan berita keburukan seseorang.

Tiada ulasan: